Inici > Cultivar la mirada matemàtica > Enganar el mostassaf
Enganar el mostassaf
diumenge 26 de febrer de 2012, per
Etiquetes:Al diari ARA de fa uns quants dies, trobam aquest acudit o vinyeta de Jordi Duró. Diu a dalt i abaix:
- Vara de mesurar la cultura espanyola
- Vara de mesurar la resta
A mi, particularment, no em queda clar el missatge. Potser la imatge gràfica fa referència a alguna notícia recent de la qual no en tenc constància, o no he sabut relacionar. Sigui com sigui, trob que la imatge és molt suggestiva.
Ja sabem que la vara (com la cana o el pam) és una mesura tradicional de longitud i que, com tota mesura, requereix d’un patró. Els patrons tradicionals s’adoptaven per conveni en el marc d’una comunitat (ciutat, illa, regne, estat...) i normalment tenien a veure amb les mesures corporals del senyor o rei que les establia. A Mallorca, és paradigmàtic el cas de la quarterada de superfície (7.103 m2) que segons diu el llibre de les quarterades, venia de fer un quadrat que tingués per costat quaranta braces de lo senyor rei En Jacme.
I clar, el fet que dues ciutats properes tenguessin dues mesures del mateix nom però de diferent longitud era un problema que dificultava el comerç.
Què vol dir en aquest cas que la vara de mesurar la cultura espanyola sigui més gran que l’altra? Que tenim més cultura? Això seria gairebé prendre la vara com una mena de pictograma proporcional. A més vara, més cultura. Indicaria, de qualque manera, una crítica al xovinisme, a l’auto-bombo. Però suposem, per un moment, que la cultura espanyola i la resta tinguessin la mateixa longitud. Això voldria dir que amb la primera vara, la cultura espanyola en faria, per exemple, 10. Però la mateixa quantitat de cultura mesurada amb l’altra vara, en faria per exemple 3 vegades més. És a dir, 30. I per tant, ara estaríem davant de la crítica precisament contrària. És a dir, que som massa exigents amb allò espanyol i que sempre valoram més la resta.
O potser no és cap de les dues i hi ha un terç exclòs?
* El mostassaf era la persona encarregada de vetllar per la correcció estàndard de les mesures emprades en el comerç.
1 Missatge